اهمیت تصفیه آب در صنعت مرغداری
نوشته شده توسط : iranfoodex

 

تصفیه آب یکی از مهمترین فاکتور ها در توسعه و بهینه سازی صنعت مرغداری به حساب می آید. در واقع نمی توان در خصوص توسعه و بهبود صنعت مرغداری صحبت کرد در حالی که اشاره ای به تصفیه آب آشامیدنی جوجه ها نکرد.
بیش از 80 درصد وزن بدن جوجه های یک روزه از آب تشکیل شده است. در مرغ های گوشتی بیش از 70 درصد وزن بدن از آب تشکیل شده است. در واقع به ازای هر یک کیلو افزایش وزن در مرغ های گوشتی ، حدود 4 لیتر آب مصرف می شود. مانند هر موجود زنده دیگری در بدن جوجه ها و مرغ ها ، کمبود آب و همچنین مصرف آب ناسالم باعث بروز بیماری و در موارد حاد می تواند منجر به تلف شدن جوجه ها شود.
آب یک حلال عمومی محسوب می شود و به همین کیفیت آن تاثیر زیادی بر عملکرد جوجه های گوشتی دارد. عملکرد طیور بستگی زیادی به کیفیت آب دارد. کیفیت پایین آب می تواند در هضم غذا تداخل ایجاد کرده و رشد جوجه ها را تحت تاثیر قرار دهد.
چنانچه کل جامدات محلول در آب (TDS) بالا باشد نه تنها اثرات نامطلوب بر متابولیسم جوجه ها خواهد گذاشت بلکه با رسوب گذاری در تجهیزات آب رسانی و نیپل ها (پستانکی ها) باعث خرابی آنها می شود. علاوه بر این سختی آب باعث کاهش راندمان مواد ضدعفونی کننده ، داروها و واکسن ها می شود.
یکی از معتبر ترین تحقیقات خصوص اثر کل جامدات محلول در آب (TDS) بر عملکرد جوجه های گوشتی توسط گروهی از محققان دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است . طی این پژوهش ، محققان تاثیر آب آشامیدنی مناطق مختلف را بر رشد و سلامتی جوجه ها مورد مطالعه قرار داده اند.
مناطق مورد مطالعه عبارت بودند از : اصفهان (TDS<1000 PPM ) نجف آباد (TDS=1500 PPM) اردستان (TDS=4200 PPM) جرقویه (TDS=3500 PPM) میمه (TDS=4500 PPM) شهرضا (TDS=5800 PPM)
آزمایشها با انتخاب 288 جوجه که در فاصله 7 تا 56 روزگی بودند و با یکنواخت کردن عوامل محیطی و ژنتیکی در یک سالن دارای شرایط یکسان و با سه بار تکرار انجام شده است.

کسب اطلاعات لازم در باره ی دستگاه پرده هوا





:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: